Despre un monument de marmură de lângă Biserica de lemn din Șieu, un supraviețuitor al temnițelor comunismului și o informație incredibilă aflată la Vișeu

 


În vizită la Biserica de lemn din Șieu, la sfârșitul lunii august, am contemplat un monument, aflat în cimitirul acesteia, ridicat „în memoria luptătorilor pentru credință, neam și țară din rezistența anticomunistă 1945-1989”.

Primul nume înscris apare cel al prof. Nistor Man, arestat la 1948 împreună cu membrii „lotului Vișovan”. Fapt pentru care la Memorialul Sighet, Celula 74 dedicată rezistenței anticomunismului din Maramureș, prezintă o bună parte a ororilor la care au fost supuși cei încarcerați – iar povestea lui Nistor Man ocupă un loc aparte în această celulă. 

 


Nistor Man, originar din Șieu, a fost arestat la vârsta de 18 ani şi a stat aproape 13 ani după gratii. 

A fost prezent și anul acesta la Sighet, pe data de 29 august 2023 la întâlnirea anuală a supraviețuitorilor „lotului Vișovan” – a  tinerilor din Maramureș arestați în 1948, elevi și studenți, trecuți cu toții prin ani mulți de temniță comunistă. 

Din acest lot mai trăiesc trei supraviețuitori (dintre cei 18 cât totaliza „lotul Vișovan”), ajunși deja la vârste venerabile: Petru Codrea (91 ani) – cu domiciliul în Sighet, Ioan Dunca (90 ani) – Vișeu de Sus, și Nistor Man (93 ani) – Târgu Mureș.

Sursa: „Patriarhii rezistenței maramureșene”, autor preot prof. Marius Vișovan (publ. 09.03.2023):

https://www.salutsighet.ro/patriarhii-rezistentei-maramuresene-autor-marius-visovan/

 


Tot în acea celulă, amintesc, se află și portretul bunicului nostru de pe linia paternă, Iosif Man, arestat la 8 octombrie 1948, ca sprijinitor al „Grupului Popșa”, împreună cu Chiș, proprietar de moară în Vișeu, și Lucreția, fiica lui Gavrilă Mihali Ștrifundă, fost primar al Borșei și conducător al revoltei maramureșenilor împotriva alipirii Maramureșului istoric la Ucraina Subcarpatică, condamnat de două ori de autoritățile comuniste – a murit în închisoarea Botoşani, la 20 februarie 1961. 

 


La Vișeu de Sus, unde primesc o informație de neprețuit 

A doua zi, aflat la Vieșu de Sus, unchiul mă anunță că un anume domn Man, aflând de cercetările întreprinse de mine în legătură cu genealogia familiei Man de Șieu, dorește foarte mult să ne întâlnim. Lucru care s-a și întâmplat. Dânsul mi-a prezentat o schiță cu un arbore genealogic, pe 3 generații, legat de familia sa. Instant am observat legătura cu genealogia familiei noastre dar, totodată, mi s-a iluminat fața când am citit cine era unul dintre unchii acestuia: Nistor Man, „al nănașului”! Supraviețuitorul terorii temnițelor comuniste, amintit mai sus. 

Din august 2021, de când am dat de primele informații legate de genealogia familiei – datorită incursiunilor pe care le făceam lucrând la al meu „Portal Maramureș”, rămân mereu uimit și extaziat de descoperirile legate de antecesorii mei, de neam, de relațiile cu alte familii de frunte ale Maramureșului, ce mi se relevă cu o frapantă ritmicitate. 

Iar astăzi, pesemne de aceea, m-am îndârjit să aștern cele scrise mai sus (căci de mult amân), impulsionat de telefonul primit de la dl Nicoară Mihali, pentru a-mi oferi o carte. 

Pe dl Mihali l-am cunoscut recent, la festivalul „Etnografica Film Fest” (Baia Mare, 18-19.10.2023), la care a obținut premiul II cu filmul „Nopți de Sânziene”, realizat împreună cu Ioan Teglaș. Atunci, am stabilit să ne întâlnim la o poveste, lucru petrecut chiar astăzi. Citisem deja cartea scrisă de dânsul: „Boșa. Oameni de seamă”, 2011 – pe care azi am primit-o cu dedicație. Cu mulțumiri din suflet!

Autorul Nicoară Mihali scrie despre această carte că „s-a născut dintr-o datorie de onoare față de o familie ce a dat Maramureșului oameni de seamă”. Familia Anderco de Homorod, tatăl Alexie Anderco, protopop gr.-cat., și fii, Artemie Anderco, memorialist publicat de N. Iorga la 1934, mort prematur, la 24 ani, după terminarea studiilor universitare, și Alexandru Cuza Anderco, primar al Borșei și mecena al românilor care a sprijinit financiar la 1918 deplasarea delegației maramureșene la Marea Unire de la Alba Iulia. În cele din urmă, pr. Gheorghe Man, stră-străbunicul familiei, a fost căsătorit cu Iuliana, una dintre fiicele preotului Alexie Anderco de Homorod. 

Despre această familie Anderco și urmașii: Artemie, Al. Cuza, Ivan și Artur Dan de Apșa sau Artur Coman am adunat informații în cele ce urmează:

https://portal-maramures.blogspot.com/2023/08/familii-maramuresene-anderco-de-homorod.html